Har du tjek på den nye bogføringslov?
Udgivet d. 18-07-2024 | Sabrina BrohusDen 1. juli trådte den nye bogføringslov i kraft. Loven stiller nye og digitale krav til virksomheder, for nu skal ringbind og fysiske regninger ud, og bilag og arbejdsmetoder arkiveres og dokumenteres digitalt. Er du klar til det?
Den nye bogføringslov, som trådte i kraft 1. juli, betyder, at rigtig mange danske virksomheder skal have et digitalt bogholderi, som samler de gode gamle papirregninger og de fysiske bilag. Formålet er at skabe en mere sikker bogføring, hvor alt fra bilag, registreringer og ændringer samles digitalt, så det let kan tilgås og genskabes i fremtiden.
For dig, der arbejder med bogholderi, er det altså tid til at skifte ringbindene i bogreolen ud med et digitalt regnskabsprogram som InterCount, der sikrer, at du uden problemer overholder de nye krav i bogføringsloven.
Hvem er omfattet af den nye bogføringslov?
Alle danske virksomheder er omfattet af den nye bogføringslov, men loven træder ikke i kraft for alle virksomheder den 1. juli 2024. Fra juli gælder loven for virksomheder i regnskabsklasse B, C og D, hvilket kort sagt er alle andre virksomheder end personligt ejede virksomheder og helt små virksomhedstyper, der først omfattes af loven fra 2026.
Uanset hvilken type virksomhed du har, kan du have gavn af at bruge et digitalt bogføringssystem som InterCount, der samler alle bilag samme sted og sikrer dig mod manuelle fejl og tunge arbejdsgange.
Gør bogføringen digital med InterCount
Regnskabsprogrammet InterCount er registreret og godkendt ved Erhvervsstyrelsen, og uanset hvilken version af InterCount, du vælger, er du derfor sikker på, at samtlige krav i den nye bogføringslov overholdes. Du får blandt andet mulighed for at opbevare dine bilag i dit eget digitale arkiv, som også holder styr på løbende registreringer og ændringer, og som uden problemer gemmer det hele i de påkrævede 5 år.
InterCount hjælper dig også med at holde styr på dine transaktioner, så du både godkender, bogfører og betaler regninger direkte i regnskabsprogrammet, ligesom hele processen fra bilagshåndtering til betaling er automatiseret. Du minimerer derfor risikoen for manuelle fejl, samtidig med at du sparer tid og overholder alle krav til digitaliseret bogføring.